ניתוח פלסטי מאמרים

זהירות שיזוף חורפי

ד”ר דין עד-אל וד”ר רון עזריה

ד”ר דין-אל הוא מנהל מחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים בילינסון. ד”ר עזריה משמש כרופא בכיר במחלקה לכירורגיה פלסטית ויחידת הכוויות, בבית החולים בילינסון

תתפלאו, אבל אפשר להשתזף בחורף, ולא רק להשתזף – לפעמים זה ממש גובל בסיכון. המומחים של המרכז הרפואי רבין יסבירו לכם למה סכנת הקרינה לא פוחתת בחורף. הכינו את קרם ההגנה

החורף הגיע ואיתו ימים מעוננים, אפרוריים המלווים בקור, רוחות וגשמים, והשמש? השמש נמצאת אי שם בדרום ואורה חלש, הנעלם בשעות אחר הצהריים המוקדמות או על ידי ענן חולף. ביננו – מה יותר מהנה מאשר לנצל את הימים הבודדים שטופי השמש החורפית כדי להעלות צבע על לחיינו, להראות שזופים ובריאים גם בימי החורף הקרירים, מבלי לסבול מחום ואגלי זיעה טורדניים המלווים את השיזוף הקייצי ?

רמת קרינת השמש החורפית יכולה להגיע לרמות גבוהות ביותר. השמיים נקיים מאבק הקיץ מעלים את רמת הקרינה המגיעה אלינו. מזג האויר הצונן והיעדר תחושת עומס חום וזיעה האופיניים לקיץ, גורמים לנו לנצל ימים אלו ולהישאר חשופים לשמש לזמן ארוך יותר עם תחושה של שיזוף “בטוח”. ישראל, “ארץ השמש הנצחית” התברכה בימי חורף רבים שטופי שמש. בתי קפה, חופי הים, ואתרי נופש מלאים גם בחורף בנופשים אשר מנצלים את השמש החורפית על מנת להעלות גוון אדמדם ושזוף על גופם .

כל זה נכון ואף חמור יותר לאלו מאיתנו אשר מתכננים חופשת סקי: השלג הינו מחזיר אור רב עוצמה אשר מעלה את רמת הקרינה, בנוסף לקרינת השמש גם מהקרקע באופן משמעותי ביותר. בנוסף, השלג נמצא במקומות גבוהים, בהם רמת הסינון האטמוספרי נמוך יותר .

ושוב, סימני האזהרה, אליהם אנו רגילים בקיץ כגון, תחושת עומס חום מחניק וזיעה טורדנית חסרים במקומות צוננים אלו. כויות השמש והנזקים הנלווים אליה משמעותיים ביותר, במהלך חופשת הסקי בעיקר בימים שטופי שמש.

לכן, גם בימי החורף הצוננים, בימים שטופי השמש שאינם נדירים כל כך בארצנו, אנו ממליצים לא לשכוח להשתמש באמצעי הזהירות הרגילים כגון: קרם הגנה בעל מקדם הגנה מתאים, משקפי שמש ומקומות מוצלים .

דרך הטיפול בכווית שמש:

כווית שמש, כאמור , עלולה לגרום להופעת כווית עור בדרגות חומרה שונות, כתלות בגוון העור, בזמן החשיפה ואיזור הכוויה בגוף. כעיקרון, דין כווית שמש כדין כוויה ממקור אחר (כגון מים רותחים).דרגת חומרת הכוויה נקבעת על ידי הממצאים העוריים. אנשים בעלי גוון עור בהיר או אדמוני, ישרפו בקלות אפילו בזמן חשיפה קצר לשמש להבדיל מבעלי עור כהה .

קיימות שלוש דרגות כוויה. דרגה ראשונה מאופיינת באדמומיות על פני העור המלווה בכאב. דרגה שנייה מאופיינת באדמומיות, כאב והופעת שלפוחיות באזור הכוויה מלאות בנוזל שקוף. רצוי לפנות לטיפול רפואי מיומן כבר בשלב כזה ולרופא בכל מקרה וקוטר השלפוחיות מעל לשני ס”מ. דרגה שלישית היא החמורה יותר ומתבטאת בהופעת אזור לבן ונוקשה חום במרקם שעוותי. כוויה דרגה שלישית בדרך כלל מופיעה בחשיפה לאש גלויה ומלווה בכוויה בדרגות יותר נמוכות מסביבה. במקרים אלו יש לפנות מייד וללא דיחוי לחדר מיון .

טיפול

קיימות מספר שיטות טיפוליות במסגרת ביתית לכוויות דרגה 1 ו- 2. בשלב ראשוני, אנו ממליצים על מקלחת במים פושרים, לא קרים. יש להניח מטליות נקיות ורטובות לאזור הכוויה. ניתן לקחת משכחי כאבים הנמצאים בשימוש רגיל להקלת כאבי ראש, מחזור וכו’. ניתן להשתמש בתכשירים כגון ג’ל אלו- ורה, קרם לחות על בסיס מים או חומרים הניתנים לרכישה בבתי מרקחת לטיפול בכוויה ללא מרשם רופא. יש לשים לב אם תכשירים אלו ניתנים למריחה בעור הפנים. במקרה של ספק אנו ממליצים להימנע מכך עד לקבלת ייעוץ מגורם מוסמך .

אין להשתמש בימים הראשונים של הכוויה בחומרים על בסיס שומני. חומרים אלו עלולים לסתום את נקבוביות העור ולגרום לעליה בשכיחות זיהומים עוריים. לאחר מספר ימים, כאשר האדמומיות או הנפיחות והכאב פוחתים, ניתן ואף רצוי לשמן את העור, בכך נמנע את התייבשות השכבה החיצונית של העור , נגביר את תהליך ההחלמה ונפחית את מידת קילוף העור.

חשוב לשמור את איזור הכויה נקי. שטיפה במים וסבון רגיל פעמיים ביום חשוב למניעת זיהומים. הופעת אודם סביב הכוויה, נפיחות ורגישות מקומית, עלייה בחום הגוף והופעת הפרשות מאיזור הכוויה , מחייבת בדיקה ע”י רופא מטפל ללא דיחוי .

בכוויות שמש בדרגה שנייה ומעלה יש לטפל לפי הנחיית אחות או רופא כאשר מקובל למרוח משחות אנטיביוטיות או חבישות כוויה יעודיות הנמצאים בכל קופות החולים

יש לשים לב, גם לאחר תום תהליך ההחלמה המיידי: שיקום העור ומרכיביו השונים עלול להמשך מספר חודשים. אנו ממליצים להמנע לחלוטין מחשיפה נוספת (בלתי מוגנת) לשמש לפחות למשך ששה חודשים, להשתמש במקדמי הגנה ואמצעי הגנה ובדיקה שגרתית על ידי רופא עור או פלסטיקאי לגילוי מוקדם של גידולי עור גם לאוכלוסיה הצעירה (זיכרו – מלנומה עלולה להופיע בכל גיל, וגילוי מוקדם שלה עלול להציל חיים).

כווית שמש ולא רק משמש קייצית, עלולה לגרום בשלב מיידי לכוויות בדרגות חומרה שונות. בשלב מאוחר יותר, נזקי השמש עלולים לגרום להאצת תהליך ההזדקנות, שינויים בעור והופעת גידולי עור שפירים וממאירים כאח

חזרה לרשימה