ניתוח פלסטי מאמרים

ניתוח מתיחת בטן

ניתוח מתיחת בטן מיועד לנשים או גברים הסובלים מבטן גדולה ובולטת עקב עודפי עור ושומן, אשר בדרך כלל מתבטאים שרירי דופן הבטן בעור עודף ובסימני מתיחה. בקרב נשים, הסיבה השכיחה ביותר לכך היא הריון, אך בעיקר הריונות מרובים. הדבר נגרם עקב מתיחת העור והרקמה התת עורית, עד כדי כך שאין ביכולתם להתכווץ חזרה ובכך נוצר רפיון שרירי הבטן.

סיבה שכיחה נוספת לביצוע מתיחת בטן אצל גברים ונשים כאחד, היא עור עודף וסימני מתיחה שנגרמו כתוצאה מירידה בנפח הבטן. נשים וגברים שירדו במשקל עקב תוכנית הרזייה או ניתוח בריאטרי (קיצור קיבה), לעיתים, נזקקים כעבור כשנה לעבור ניתוח מתיחת בטן וזאת למרות הירידה במשקל ועל אף הפעילות הגופנית, היות ונשארים עודפי עור שלא ניתנים להסרה, אלא בניתוח.

מטרת ניתוח מתיחת בטן הינה לשפר את מראה איזור הבטן באמצעות סילוק עודפי השומן ומתיחת העור הרפוי הכוללת עיצוב מחדש
של הבטן והטבור ולקבל תוצאה של בטן יפה ושטוחה ככל האפשר.

למי מיועד הניתוח?

הניתוח מיועד בעיקר לנשים וגברים ללא משקל עודף, ומומלץ לנשים שאינן מתכננות להרות שוב אף כי אינו מחייב. ישנן נשים אשר סובלות ממראה של בטן הריונית , מעין צורת בליטה של כרס המדמה מצב הריון למרות שהן אינן בהריון, הסיבה לכך היא חולשה של שרירי מרכז הבטן נשים הסובלות מצניחת הבטן התחתונה, שכיחה בעיקר אצל נשים אשר עברו ניתוח קיסרי.
גברים ונשים לאחר ניתוח בריאטרי(קיצור קיבה) אשר לא מצליחים להסיר את עודפי העור באמצעות הרזייה או פעילות גופנית, לרוב כשנה לאחר הניתוח .

איך בודקים את ההתאמה לניתוח בפגישת הייעוץ?

בדיקת מידת הרפיון ועודפי העור והשומן בבטן, ירכיים, מותניים והחלציים. בדיקת קיום חולשת שרירים בדופן הבטן, מה שנקרא בעגה המקצועית דיאסטיז רקטי. בדיקת יתרות העור בשיפולי הבטן התחתונה והשומן בצדי האגן. בדיקת צלקות מניתוחים קודמים, במידה וישנן, הנמצאות על פני הבטן וכמו כן וידוא כי אין חשד לשבר(הרניה) בדופן הבטן. בודקים את איכות העור, עודפי העור, סימני מתיחה ואיכות שריר הבטן. טרם הגעה לניתוח מתיחת בטן יש להצטייד בבדיקות דם מלאות, א.ק.ג וצילום חזה. לעיתים תידרשנה בדיקות נוספות לפי הצורך.

ד”ר רון עזריה מתראיין לערוץ 2 על ניתוח מתיחת בטן לאחר לידה 

עובדות חשובות על ניתוח מתיחת בטן
בעקבות הניתוח, משתנים מבנה הגוף והפרופורציה שבין חלקי הגוף השונים, גם באזורים שלא נותחו. ברוב ניתוחי הבטן ניתן לשלב גם שאיבת שומן, שתפקידה לסלק את רקמת השומן הממוקמת מתחת לעור ומעל השריר. חשוב לציין כי שאיבת שומןבלבד אינה מסלקת עור עודף ואף עלולה להחמיר את הבעיה. בקרב נשים הסובלות מבריחת שתן במאמץ בשלבים התחלתיים, ניתוח מתיחת בטן הכולל מתיחת איזור העריה משפר את השליטה בדרכי השתן.

הצלקת מניתוח מתיחת בטן ממוקמת נמוך, בקו הביקיני ובחלק הפנימי של הטבור ובכך הייחוד במרפאתנו. ניתוח מתיחת בטן מבוצע על ידי 2 מנתחים פלסטיים, מה שמאפשר ייעול ודיוק, ובנוסף קיצור זמן הניתוח לשעה וחצי, ולפיכך החלמה קצרה יותר ושיעור סיבוכים נמוך יותר. שיעור הסיבוכים בניתוח מתיחת בטן הוא מהנמוכים ביותר בכירורגיה הפלסטית, ולרוב, הסיבוכים מניתוח זה הינם פשוטים לטיפול.

מהלך ניתוח מתיחת בטן : איך זה מתבצע צעד אחר צעד

ניתוח מתיחת בטן נערך בבית חולים תחת הרדמה כללית והוא אורך כשעתיים וחצי. במהלך הניתוח משחררים את בסיס הטבור ממקומו המקורי ובאמצעות חתך לרוחב הבטן התחתונה מבצעים כריתה של עודף העור והשומן ומותחים את הדופן העליונה כלפי מטה. טרם סגירת הבטן, מהדקים את שרירי הדופן ובכך מפחיתים את קימורי חלל הבטן ומעצבים את המותניים החדשות.

בנוסף, מתבצעת מתיחה של המפשעה והירך הפנימית, כלפי מעלה. בשלב הבא מתבצעת שאיבת שומן (בחלק מהמקרים) באזור האגן והמותן ולאחר מכן מתחילה מלאכת תפירת החתך בבטן התחתונה והטבור. כל התפרים עשויים מחוטים נמסים ואין צורך להוציאם.

תהליך ההחלמה מניתוח מתיחת בטן

לאחר הניתוח נותרים נקזים המנקזים את ההפרשות החוצה למשך יום אחד. חגורת בטן נותרת רוב שעות היממה למשך כשלושה שבועות.הליך ההחלמה נמשך עד שבועיים, כאשר כבר ביום למחרת הניתוח רצוי להתהלך. לאחר יומיים כבר ניתן לצאת מהבית. הניתוח כואב בימים הראשונים (מי שעברה ניתוח קיסרי לרוב פחות כואבת היות והיא מכירה את ההרגשה). רצוי להיעזר בבני משפחה או חברים ביומיים הראשונים.

צלקות אחרי ניתוח מתיחת בטן

הצלקות לאחר הניתוח נמצאות בתוך הטבור ובשיפולי הבטן התחתונים מצד לצד. הצלקת התחתונה מתוכננת להיות בגובה נמוך ככל האפשר על מנת שתוסתר ע”י תחתונים ובגד ים. אנו משתדלים להשאיר צלקת בעלת רוחב מינימאלי. יש לדעת כי במקרים מסוימים מתפתחת צלקת “פרא” הקרויה קלואיד, העלולה להתפתח אצל חלק קטן מהמנותחים, וקשורה למנגנון אישי של ריפוי פצע.

סיבוכים ותופעות לוואי

שטפי דם- בכ- 3% מכלל הניתוחים המבוצעים. זיהום בפצע הניתוחי- פחות מ- 2% מכלל הניתוחים. לאחר הניתוח אנו ממליצים על נטילת אנטיביוטיקה מונעת למשך 5 ימים. כאב: רמת הכאב והמגבלה לאחר הניתוח שונה מאדם לאדם. אך בעיקרון, עיקר הכאב נובע ממתיחת השרירים של דופן הבטן ולא מהחתך עצמו.

לרוב, ניתן לחזור לפעילות נטולת מאמץ, מספר ימים לאחר הניתוח. הרגישות נמשכת בממוצע כשלושה שבועות (ולפעמים גם יותר). נמק שולי החתך, בעיקר במרכז הבטן או של הטבור ואף הפרדות השוליים הניתוחיים, לרוב קורה כתוצאה מעומס ומתח רב מידי, אך זוהי תופעת לוואי נדירה.

תופעות הלואי המאוחרות כוללות:

צלקות רחבות או צלקות קלואידיות כיום יש שיטות מתקדמות לניתוח ונדיר להגיע לצלקת מסוג זה. אסימטריה בקו הצלקת. אירועים של קרישי דם, בעיקר במקרים בהם משלבים פרט למתיחת בטן גם שאיבת שומן גדולה (בד”כ באזור הירכיים). הצורך בתיקון נוסף הן של הצלקת והן איזור המותניים (שכיח יותר) נאמד בשיעור של כ- 3% מסך כל המנותחים.

חזרה לרשימה