ללא קטגוריה

תעתועי שומן הגוף

בישראל שטופת השמש, נודעת חשיבות רבה למראה וחיטוב הגוף. נשים וגברים עומלים קשה ומשקיעים זמן מאמץ וממון רב על מנת לשפר את מראה גופם ולשמר לגוף מראה צעיר ורענן. שומן עודף, צלוליט ועור רפוי הפכו לאויב העם שנגדו יצאה תעשיית האסטטיקה למלחמה בכמה חזיתות. תעשייה זו מגלגלת כסף רב ומגייסת כוחות לחזית המאבק, מנתחים פלסטים ורופאי עור, רופאים העוסקים באסטטיקה (ללא מומחיות בתחום), קוסמטיקאיות וכל מי שמוכן “להרוויח” מהביקוש ההולך וגדל.

כמו בכל תחום, שאינו מדע מדוייק, ה”תחום האפור” מאפשר לכל המעוניין, למכור את מרכולתו תוך פרסום נתונים כאלה ואחרים ובלי בסיס מדעי ברור. הרי חיטוב הגוף וטיפול ברקמות הגוף השונות (עור, שומן ושריר) הינו חלק מתחום ההתמקצעות הרפואית בעיקר.

כשאנו מסתכלים על גוף האדם, העור שעטוף ומגן על גופנו, תוחם את שכבת השומן שמרפדת אותו מלמטה (בעובי משתנה) ומהווה חלק בלתי נפרד ממנו. העור והשומן נשארים צמודים (או רופפים) לשרירים מתחתם על ידי רקמות חיבור ורצועות עדינות שמעגנות את העור לשריר. נפח השריר משתנה לרוב בהתאם להפעלתו (פעילות גופנית). כך שאם נסתכל על מעטפת הגוף כמכלול, נבין שאין אפשרות להפריד אותו לחלקיו השונים ואין טיפול אחד יעיל ללא טיפול ברקמה האחרת.

כולם מדברים על שומן. כריות שומן ועודף שומן, אבל מה קורה עם העור? מה קורה עם הרצועות המחברות בין העור והשומן לבין המעטפת של השריר? אם “נטפל” רק בשומן נפתור את הבעיה? או שעלינו להסתכל על הבעיה כמכלול?

לשאוב/ להמיס שומן אינו מבטיח תוצאות, מה עם העור העוטף את האיזור? איך הוא ישאר מתוח אם הנפח מתחתיו מתרוקן? והרצועות, שבגלל החיבור שבין העור למעטפת השריר, כאשר העור רפוי נוצרים שקעים, חוסר סדירות של העור או כפי שאנו מכנים “צלוליטיס”? איך זה משתפר אם רק מרוקנים נפח? התשובה היא שזה לא משתפר. להיפך, זה עלול להחמיר.

למה מחמיר? כיוון שהעור ורקמות החיבור לא טופלו. זה בעיקר הבעיה בתחום זה. כאשר מבטיחים לכם המסת שומן או טיפול מחטב מעצב או מרזה, שימו לב. אין טיפול כיום שיעיל לאורך זמן לצלוליט או עור עודף. לא משנה איזה מכשיר “מהפכני” או אילו הבטחות, סיפורים או תמונות לפני ואחרי יראו לכם. אין! אולי בעוד כמה שנים יתפתח משהו באמת מהפכני, אבל לעת עתה הדבר היחיד שיכול למתוח עור עודף או להוציא צלוליט זה מתיחה בלבד: חיתוך העור, הוצאת עור מיותר וחיזוק שולי החתק על ידי פתרים או הדבקה. זהו, זה מה יש. הבעיה שחיתוך משאיר צלקת. החיתוך דורש ניתוח, הרדמה (מקומית או כללית) והחלמה ולך תסביר לאדם שמתאים לו הליך זה בלבד, שכבר סיפרו לו על “מכשיר מהפכני” ללא החלמה או צלקת, שזו הדרך הנכונה? האם לכל אחד ישנה אם ההמלצה הזו התקבלה על ידי רופא מומחה בתחום? נכון יש גם רופאים שמתעסקים באסטטיקה, אבל הם לא מומחים לכירורגיה פלסטית. הם לא יכולים לבצע ניתוחים. הם לא יכולים להסיר עור עודף ולשפר צלוליט על ידי מתיחת העור. כל מה שיש בארסנל זה טיפול לשומן בלבד. וטיפול בשומן בלבד ללא טיפול בעור או ברפיון רצועות המקבעות את העור, כפי שכבר אמרנו, יכול להרע את המצב ולא לשפרו.

אז מה עושים?

קודם כל בודקים מה הבעיה. לצורך טיפול במערכת השרירים יש לחטב את הגוף באמצעות ספורט. כל פעילות ספורטיבית תגביר את מסת השריר. כדאי להתייעץ עם מאמן כושר מוסמך ולהתאים את סוג הספורט ואת הקצב באופן אישי. כך משפרים את החלק הדימני העמוק של גופנו: השריר.

אבל לא תמיד הספורט מספיק. צריך לשמור על תזונה נכונה, משקל תקין ואורך חיים בריא. את זה אפשר לשנות אבל את הגורם העיקרי שהוא גנטיקה, לא ניתן לשנות (אולי לשפר). הגנטיקה תקבע את סוג וטיב העור, פיזור שומן (נטייה להשמנה) ורפיון הרצועות המחברות (צלוליט).

אז, אם יש מקום שלא ניתן לשיפור, שומן או עור עודף, איך נדע מה לעשות?

במידה והעור מתוח, עבה וחזק, כנראה נוכל להסתפק בשאאיבה או המסת שומן. אבל, במידה והעור חלש, רפוי או עודף (מדולדל) וקיימת אי סדירות של העור/ צלוליט, אז כנראה ששאיבה בלבד לא ממש תעזור והיא עלולה אף לכער. במקרה זה כדאי מאוד להיוועץ עם מנתח פלסטי. למנתח פלסטי יש את כל הכלים. הארון שלו עשיר באפשרויות (המסה, שאיבה, מיצוק, מתיחה, עיבוי והגדלה) גם אם לא הכל נמצא אצלו במרפאה. שם תוכלו לקבל ייעוץ והכוונה מה עדיף ומה נכון. לאחר מיכן ההחלטה מה לעשות היא בידכם, אבל הפעם עם הנתונים הנכונים שיטפלו בגופכם כמכלול ולא בדרך אגב (בגלל שאין מגוון מספיק של כלים שאפשר להפעילם על מנת להגיע לפתרון הנכון).

 

 

 

חזרה לרשימה