ניתוח פלסטי מאמרים

ניתוח לעפעפיים

למי מיועד הניתוח

ניתוח הרמת עפעפיים מיועדים לנשים וגברים כאחד, אשר מחפשים פתרון לצניחת עפעפיים העליונות, הגבות והופעת “שקיות” מתחת לעפעפיים המשווים מראה מבוגר, עייף ואף מפריעה לראיה תקינה. ניתוח זה מחזיר חזות רעננה, צעירה וערנית יותר למטופלים.

“שקיות” מתחת לעפעפיים המשווים מראה מבוגר, עייף ואף מפריע לראיה תקינה

הערכה טרום ניתוחית
בבדיקת טרום ניתוח הרמת עפעפיים עליונות אנו מנסים להעריך את הבעיות הבאות:

1. נתחיל את הבדיקה באזור המצח מעל הגבות. קמטים אופקיים המופיעים לרוחב המצח מרמזים על פעולת שריר המצח, אשר מרים את הגבות הצנוחות כלפי מעלה כפיצוי לצניחת הגבות והרמת עפעפיים העליונות.

2. מיקום הגבות וצורתן משנות את תכנון הניתוח. אצל נשים, הגבות יהיו ממוקמות מעל הרכס הגרמי של ארובת העין. לגברים, הגבות יהיו ממוקמות בגובה הרכס. תהליך ההתבגרות גורם לגבות לרדת לכיוון העין ולשוות מראה עייף ומבוגר. כמו כן יופיעו ברוב המקרים קמטים או כפלים בין הגבות ובצידי העין, המשווה מראה טרוד ועייף.

3. בבדיקת ניתוח הרמת עפעפיים העליונות אנו מאתרים עור דליל, תלוי וצנוח, אשר לרוב יכסה את החלק החיצוני של מפתח העין. כמו כן ניתן למצוא כיסים בולטים (שומן) אשר יכולים למלא חלק או את כל העפעף העליון.

4. אנו בודקים את צידי העין (ליד הרקות), אשר מאופיינים לרוב בהופעת קמטים אופקיים אשר בעגה מקצועית נקראים “רגלי עורב”. קמטים אלו נובעים בעיקר מהידלדלות השכבת השומן התת- עורית.

5. הערכה של חולשת העפעף התחתון. עם השנים עלולה להיווצר חולשה לרצועות המעגנות את העפעף התחתון לגלגל העין. במצב זה תתכן חשיפת הלחמית מתחת לאישון באופן המקנה למטופל מראה עייף, לא ערני ועצוב.

6. יתרות עור אשר יוצרות כפלים בעפעף התחתון עם או ללא הבלטת כריות שומן בחלקו התחתון של העפעף. כפלי העור הרוחביים (Festoones) יכולים להימצא בגובה העפעף, בחריץ שבין העפעף ללחי ואף נמוך מזה בלחי עצמה. באזור הפונה לכיוון האף נוצר מעין “מרזב דמעות” אשר נראה שקוע, לעיתים בעל גוון כהה יותר, אשר מדגיש עוד יותר את הכפל התחתון שבין העפעף ללחי.

ניתוח הרמת גבות – קיימת סימטריה אליה שואפים להגיע: 

נקודת הייחוס הראשונה הינה כנף האף הצדדית (A ). הקצה הפנימי של הגבה (B ), נמצא בקו אנכי לכנף האף. הקצה החיצוני (C ) והפנימי של הגבה, נמצאים באותו מישור (הקו הדמיוני שעובר בין נקודה B ל- C ). הנקודה הגבוה ביותר של הגבה (E ) נמצאת בקו אנכי העובר דרך צידה של הקשתית.

אסטטיקה- ניתוח הרמת עפעפיים אורך מפתח העיין האופקי הממוצע הינו 25.5 – 37.5 מ”מ בנשים ו-26.5 ועד 38.5 מ”מ בגברים. הקו המחבר בין זווית העין החיצונית לזווית העין הפנימית הינו בעל שיפוע כך שהזווית החיצונית גבוה יותר מזו הפנימית.

חזות רעננה, צעירה וערנית יותר

הנקודה הגבוה ביותר בגבול העפעף העליון נמצאת בקו אנכי מגבול הגבוהה הפנימי של הקשתית ואילו הנקודה הנמוכה ביותר של גבול העפעף התחתון נמצא בקו אנכי מגבולה החיצוני של הקשתית.

הכפל בעפעף העליון משתנה בין 2 ל- 7 מ”מ מקו הריסים ויכול להשתנות לפי עובי העור, גיל ומוצא אתני. העפעף העליון מכסה באופן נורמלי, חלק קטן מהקשתית אך לא את האישון.
העפעף התחתון מכסה 1 עד 2 מ”מ מהגבול התחתון של הקשתית במבט ישר.

מהלך הניתוח:

ניתוח הרמת עפעפיים מיועד לתיקון העפעפיים העליונים עם או ללא הרמת גבות, יכול להתבצע תחת הרדמה מקומית. לאחר סימון טרום ניתוחי, אנו מבצעים את ההרדמה המקומית ע”י הזרקת חומר אלחוש לאזור העפעף העליון והגבה. החתך מבוצע דרך הכפל של העפעף העליון. במהלך הניתוח אנו כורתים עודפי עור ושריר של העפעף העליון. בנוסף, אנו כורתים כיסי שומן הבולטים דרך העפעף. בשלב זה אנו מבצעים הרמה של הגבות דרך אותו חתך ומקבעים את צידי הגבה לעמדה גבוה יותר. סגירת החתך מבוצעת ע”י תפר פנימי, אותו אנחנו מוציאים לאחר שבוע. האזור נחבש ע”י מדבקות בלבד.

תהליך ההחלמה הינו מהיר ואינו דורש אשפוז (ברוב המקרים). ניתן לחזור לפעילות שגרתית לאחר תקופת החלמה קצרה יחסית. בניתוח המשלב עפעף עליון ותחתון עם או ללא הרמת גבות, יבוצע לרוב, תחת הרדמה כללית (או מקומית). החתך בעפעף תחתון יהיה כ- 1 מ”מ מתחת לקו הריסים במידה וקיימים עודפי עור המיועדים להסרה או דרך חלקו הפנימי של העפעף, במידה ומעוניינים להפטר מבליטות השומן בעיקר. החתף מתחת לקו הריסים נתפר ע”י חוטים עדינים בודדים אותם יש להסיר לאחר שבוע. במידה והניתוח מבוצע מחלקו הפנימי של העפעף, החתך נתפר ע”י חוטים נספגים ללא צורך בהוצאתם.

החלמה

בתום הניתוח, אנו משתמשים ברטיות קרות להפחתת הבצקת במשך 24 שעות לאחר הניתוח. כעקרון, בצקת והופעת שטפי דם משתנים מאדם לאדם ותלויים בסוג הניתוח. לרוב, 90% מהבצקת נספגת ביום 4 -5 לאחר הניתוח ועלולה להמשך עד 3 חודשים לאחר הניתוח. רגישות למגע ולאור חזק יכולה להופיע אחרי הניתוח ולהמשך עד כשבוע לאחריו. אנו ממליצים על טיפול במשחה אנטיביוטית לאחר הניתוח כולל טיפות עיניים עד להחלמה.

סיבוכים ותופעות לוואי, כמו בכל ניתוח קיימים סיבוכים אפשריים. העיקרים שבהם:

  • דימום לאחר הניתוח הינה תופעת לוואי נדירה ויש לטפל בה עם הופעתה.
  • דימום פעיל או שטף דם מתרחב חייב בניקוז על מנת למנוע הפרעות בראיה באופן זמני או קבוע.
  • פגיעה בקרנית מלווה לרוב ברגישות מקומית, רגישות לאור ותחושה של גופים זרים בתוך העין. במקרים אלו תבוצע בדיקה ע”י רופא עיניים.
אקטרופיון הינו מצב שבו העפעף התחתון נמשך כלפי מטה וחושף את הלחמית מתחת לקו הקשתית. הסיבה העיקרית הגורמת למצב זה נגרמת בשל כריתת עור של העפעף התחתון במידה מוגזמת מידי. על מנת להימנע ממצב זה אנו נוקטים בגישה שמרנית לגבי מתיחת העור של העפעף התחתון. כריתת שומן באופן עודף עלול ליצור מראה חלול, עין שקועה וחוסר פרופורציה למראה הכללי. זיהום, דימום וצלקת לא אסטטית- סיבוכים נדירים יחסית אשר ניתן ברוב המקרים לטפל באופן שמרני.

תופעות הלוואי ידונו בהרחבה עם ד”ר עזריה לפני הניתוח

ניתוח הרמת עפעפיים מיועד לתיקון העפעפיים העליונים

טיפולים משלימים להרמת עפעפיים:
אנו מציעים מספר טיפולים משלימים לצורך ניתוח הרמת עפעפיים. עיקר הטיפולים מכוונים לטיפול בעפעף תחתון. עיקרי הטיפולים:
1. ביצוע קילוף כימי, או שיוף באמצעות לייזר. טיפולים אלו נועדו לחיזוק ויישור העור בעפעף התחתון. ניתן לבצע מספר טיפולים במקום.
2. הזרקות חומרי מילוי על בסיס חומצה היאלורונית, אשר נועד בעיקר למילוי החריץ/ שקע שבין העפעף התחתון ללחי ולאף ולמילוי קמטים
באזור צידי העין (לכיוון הרכה).
3. המסת השומן הבולט באזור העפעף התחתון בשיטה ייחודית. נועד בעיקר לבעלי בלט קל וללא עור עודף.

חזרה לרשימה